português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
FONS
Cercar:
AYATS I ABEYA, JAUME []
Referències trobades:
41   [Refinar la cerca]
Mostrant:
1 .. 20   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 3
anar a la pàgina          


1 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Les Músiques en la vida de la gent del Baix Ter i del Montgrí (des de 1850) : notícia d'un projecte d'investigació / Jaume Ayats
Ayats i Abeya, Jaume


En: Llibre de la Festa Major de Torroella de Montgrí. Torroella de Montgrí (2001) , p. 56-65 : il.


Matèries: Investigació científica ; Projectes ; Museus especialitzats ; Música ; Festes populars ; Danses populars ; Sardana ; Músics ; Instruments musicals ; Cançons ; Vida cultural
Àmbit:Torroella de Montgrí ; Montgrí, massís del
Cronologia:1850 - 2001
Accés: https://raco.cat/index.php/LlibreFestaMajor/article/view/186819
Localització: B. Pere Blasi (Torroella de Montgrí); B. Carles Rahola (Girona)


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Veus de la Mediterrània : [catàleg de l'exposició] : Manresa, 5-11-09 a 6-01-10 - Torroella de Montgrí, 27-03-10 a 08-12-10 / una exposició de Jaume Ayats i Joaquim Rabaseda



[Torroella de Montgrí] : Museu de la Mediterrània, [2009]
49 p. : il. col., map. ; 30 cm


Matèries: Exposicions culturals ; Catàlegs ; Tradicions populars ; Art ; Societat
Àmbit:Mediterrània, mar ; Torroella de Montgrí ; Manresa
Cronologia:[2009]
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume (Ed.) ; Rabaseda i Matas, Joaquim (Ed.)
Autors add.:Museu de la Mediterrània
Accés: https://www.museudelamediterrania.cat/ca/artistes/l/1083-veus-de-la-mediterrania.html
Localització: B. Comarcal del Pla de l'Estany (Banyoles); B. Carles Fontseré (Porqueres); B. Pere Blasi (Torroella de Montgrí)


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Nova cançó : aportació musical, repressió i censura (1958-1978) [Fitxer informàtic] / Maria Salicrú-Maltas ; [dirigida per: Borja de Riquer i Permanyer, Jaume Ayats Abeyà (codir.)]
Salicrú-Maltas, Maria


Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2021
Dirigida per: Riquer i Permanyer, Borja de; Ayats Abella, Jaume. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània, 2021
1 recurs electrònic (704 p.)

A partir de l'estudi dels músics i d'un corpus de cançons del col·lectiu Els Setze Jutges i Raimon realitzo l'anàlisi estilística del moviment de la Nova Cançó entre 1959 i 1975. L'estil que han aportat a la història de la música popular en català beu d'una part de la Chanson francesa però també, i això ha estat molt menys percebut, de la pròpia tradició musical catalana, i en alguns casos, com el de Raimon, de Modugno, de la Canzone italiana. L'anàlisi detallada de deu peces que avui són populars ha demostrat la diversitat d'elements musicals i socials que les ha fet perdurables i per què s'ha difós alguna cançó internacionalment, com és el cas de "L'estaca" de Lluís Llach. L'altra aportació de la tesi és l'estudi sistemàtic -més enllà de les anècdotes- de la repressió que van patir aquests músics i, especialment, dels mecanismes de la censura. Documentació inèdita i vivències dels protagonistes -censors, policies i funcionaris inclosos, a més d'organitzadors, mànagers discogràfics, públic i músics- permeten reconstruir en detall els procediments i les accions d'aquesta repressió al moviment musical. S'han localitzat els responsables executius de la censura i els corresponents informes i arguments. En l'entremig, es recuperen algunes lletres inèdites de cançons de la Nova Cançó que es prohibiren.


Matèries: Tesis doctorals ; Nova cançó ; Música ; Cantants ; Franquisme ; Tardofranquisme ; Repressió ; Censura
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1958 - 1978
Autors add.:Riquer i Permanyer, Borja de (Dir.) ; Ayats i Abeyà, Jaume (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/10803/674070
Localització: TDX: Tesis Doctorals en Xarxa


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Dolça estridència : l'arribada del jazz a Palafrugell : 1925-1932 : treball d'investigació / Oriol Oller i Torró ; director: Jaume Ayats i Abeyà
Oller i Torró, Oriol


2009
Dirigida per: Ayats i Abeyà, Jaume. Universitat Autònoma de Barcelona, 2009
63 f. : il. col. ; 30 cm
Treball de Màster en Musicologia i Educació Musical de la Universitat Autònoma de Barcelona.



Matèries: Música ; Jazz ; Conjunts musicals
Àmbit:Palafrugell
Cronologia:1925 - 1932
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume (Dir.)
Localització: B. Popular (Palafrugell)


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
L'Orquestra Simfònica de Girona (1929-1937) : un projecte de regeneració cultural a través de la música / Joan Gay ; [dirigit per Jaume Ayats Abeyà]
Gay i Puigbert, Joan


2018
Dirigida per: Ayats Abeyà, Jaume. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia, 2018
1 recurs electrònic (754 p.)
Bibliografia.

L'Orquestra Simfònica de Girona va presentar-se el 5 de juliol de 1929. La tardor següent va protagonitzar una petita gira per les associacions de música de Palafrugell, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Figueres, Sabadell i Reus. El director va ser el músic militar Ismael Granero, fins que va tornar a les terres valencianes d'on era originari, a finals de 1931. A partir de 1932, el compositor barceloní Ricard Lamote de Grignon es desplaçava periòdicament a Girona per dirigir l'orquestra. En aquesta segona etapa, la formació va renovar el seu repertori i va continuar jugant un paper destacat en la vida cultural de la ciutat. Malgrat els problemes econòmics i la manca de continuïtat, va subsistir fins a la Guerra Civil Espanyola. El propòsit inicial d'aquesta tesi ha estat analitzar des de la perspectiva musicològica la trajectòria d'una entitat que restava per explorar en la majoria dels seus aspectes. La dispersió i la migradesa dels materials que podien proporcionar informació han aconsellat recórrer a tota mena de fonts: documentació oficial, programes de concert, premsa, fons personals, epistolaris i la memòria oral dels qui en van ser testimonis. D'aquesta manera, s'ha pogut resseguir l'evolució de les actuacions, la procedència i el perfil personal dels músics i el món estètic que dibuixava el repertori interpretat, així com els intents previs de fundar agrupacions similars a Girona. A partir d'aquest teixit de dades, l'existència de l'orquestra permet qüestionar a quins interessos responia, quins grups socials van impulsar-la i quins models van inspirar-la. Els lligams amb altres organitzacions cíviques i amb la política local, la presència en l'esfera pública de la ciutat i el recorregut vital dels seus gestors i dirigents demostren, com en d'altres casos, que l'activitat orquestral era una concreció més d'un programa de regeneració de la vida col·lectiva, amb voluntat que fos extensiu a tots els grups socials i que va contribuir a dignificar l'ofici de músic. D'altra banda, l'Orquestra Simfònica de Girona no va ser un cas únic; en altres ciutats catalanes es van crear entitats orquestrals amb un seguit de coincidències que no poden ser casuals. Les iniciatives encaminades a normalitzar les estructures musicals a Catalunya per equiparar-les als models europeus havien començat feia dècades: va ser un procés lent, iniciat a finals del segle xix, i que el programa del noucentisme va assumir com a propi. En un context posterior, entre el final de la dictadura de Primo de Rivera i els primers temps de la II República, les orquestres poden considerar-se un fruit tardà d'aquell ideari. En un període convuls i canviant, van esdevenir institucions que projectaven una dimensió col·lectiva de la sociabilitat urbana.


Matèries: Orquestres ; Agrupacions musicals ; Músics ; Biografia ; Vida cultural ; Tesis doctorals
Matèries: Lamote de Grignon, Ricard (1899-1962)
Matèries:Orquestra Simfònica de Girona
Àmbit:Girona
Cronologia:1929 - 1937
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume (Dir.)
Accés: https://ddd.uab.cat/record/190498
Localització: Universitat Autònoma de Barcelona


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Pep Ventura abans del mite : quan la sardana era un ball de moda : Museu de l'Empordà Figueres : [catàleg de l'exposició] / [coordinació editorial: Anna Costal i Fornells ; coordinació tècnica: Anna Capella, Montse Herrera, Cristina Jutge ; textos: Jaume Ayats, [et al.]]



Figueres : Consorci del Museu de l'Empordà, 2010
179 p. : il. col. ; 21 cm
ISBN 9788493658632

Entre els mesos d'agost i novembre de 2009 es va poder visitar al Museu de l'Empordà de Figueres l'exposició temporal "Pep Ventura abans del mite: quan la sardana era un ball de moda", comissariada per Anna Costal. L'exposició va oferir una visió renovada del músic empordanès, situant-lo en el context de la seva època, quan al teatre de la vila hi actuaven companyies d'òpera italianes, els joves republicans ballaven sardanes revolucionàries i les societats corals donaven veu a la classe obrera. El catàleg inclou articles de Jaume Ayats, Francesc Cortès, Anna Costal, Pere Gabriel, Joan-Lluís Marfany, Josep Playà i Aurélie Vialette.



Matèries: Exposicions culturals ; Catàlegs ; Música popular ; Músics ; Sardana ; Danses populars
Matèries: Ventura i Casas, Josep Maria (1817-1875) ; Ventura, Pep
Àmbit:Catalunya ; Alt Empordà ; Figueres
Cronologia:[1817 - 1875]
Autors add.:Costal i Fornells, Anna (Ed.) ; Capella Molas, Anna (Dir.) ; Herrera, Montse (Dir.) ; Jutge Deulofeu, Cristina (Dir.) ; Ayats i Abeyà, Jaume
Autors add.:Museu de l'Empordà. Consorci
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Abadia de Montserrat; Universitat Autònoma de Barcelona; Arxiu Nacional de Catalunya; B. Pública Arús (Barcelona); B. Carles Rahola (Girona); B. Fages de Climent (Figueres); Museu de l'Empordà; Biblioteca Pública (Cassà de la Selva); B. Ramon Bordas i Estragués (Castelló d'Empúries); B. Víctor Català (L'Escala); B. Bonaventura Carles Aribau (Garriguelles); B. Carles Bosch de la Trinxeria (La Jonquera); B. Pere Calders (Llançà); B. Jaume Vicens Vives (Roses); B. Popular (Palafrugell)


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Les Cançons orals i el franquisme / Jaume Aiats
Ayats i Abeyà, Jaume


En: Caramella : revista de música i cultura popular. Reus, núm. 44 (abril-setembre 2021), p. 30-33 : il. (Parlem de....
Bibliografia.



Matèries: Franquisme ; Música popular ; Cançons populars ; Literatura popular
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1939 - 1975
Localització: Institut Ramon Muntaner; Biblioteca de Catalunya; Universitat de Girona; B. Centre de Lectura de Reus; B. Pública de Tarragona; UAB: Sibhil·la


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Notícia de les flautes del "Baile de pastores" de l'illa de La Palma (Canàries) / Jaume Ayats Abeyà
Ayats i Abeyà, Jaume


En: 204618 Col·loquis del flabiol 2008. Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2009. p. 29-42 : il.


L'autor estudia la construcció i usos d'una tongue-duct flute localitzada en aquella illa, i apunta una interpretació de la lògica sonora i dels procediments musicals que la caracteritzen en relació amb la mescla del substrat africà amb els procediments de l'antiga música peninsular.


Matèries: Instruments musicals ; Música popular ; Tradicions populars ; Danses populars
Àmbit:Palma, la - Canàries
Cronologia:[1990 - 2008]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/article/view/372972/
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Col·loquis del flabiol 2008 / Jaume Aiats, [et al.] ; edició a cura de la Comissió de la Festa del Flabiol

Col·loquis del Flabiol (9è : 2008 : Arbúcies )


Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2009
75 p. : il., música ; 20 cm

Conté:
- 204619  Mitjans i Berga. Rafel. Els Flabiols dels Pops de Gaserans.
- 204620  Ayats i Abeyà. Jaume. Notícia de les flautes del "Baile de pastores" de l'illa de La Palma (Canàries).
- 204621  Mitjans i Berga. Rafel. La Orquesta estuvo acertadísima. Els flabiolaires en els materials folklòrics del Fons Balvey del Museu-Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu (MATBC).
- 204622  Etxekopar. Mixel. El Cant de belatxa. Una reflexió sobre la cultura a Zuberoa.


Matèries: Música popular ; Instruments musicals ; Flabiols ; Actes de congressos ; Tradicions populars
Àmbit:Catalunya ; Arbúcies
Cronologia:2008
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume
Autors add.:Ajuntament d'Arbúcies ; Comissió de la Festa del Flabiol d'Arbúcies
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/issue/view/28715
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Josep Prims i Prat i el flabiol a dues mans / Jaume Ayats Abeyà, Rafel Mitjans Berga, Teresa Soler Llobet
Ayats i Abeyà, Jaume


En: 204601 Col·loquis del flabiol 2005. Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2006. p. 31-48 : il.


Josep Prims és un dels darrers flabiolaires a dues mans de la tradició oral. El treball recull les seves aportacions al coneixement d'aquesta modalitat de tocar, alguns aspectes de la seva biografia de flabiolaire i la transcripció de quinze peces del seu repertori, corresponents als balls de bastons dels Hostalets de Balenyà.


Matèries: Instruments musicals ; Música popular ; Tradicions populars ; Flabiols ; Músics ; Danses populars ; Ball de bastons
Matèries: Prims i Prat, Josep (1923-....)
Àmbit:Centelles ; Hostalets de Balenyà, els - Balenyà ; Catalunya
Cronologia:[1923 - 2005]
Autors add.:Mitjans i Berga, Rafel ; Soler i Llobet, Teresa
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/article/view/372989/
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Col·loquis del flabiol 2005 / Jaume Aiats, [et al.] ; edició a cura de la Comissió de la Festa del Flabiol

Col·loquis del Flabiol (6è : 2005 : Arbúcies )


Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2006
75 p. : il., música ; 20 cm
ISBN 8460640515

Conté:
- 204602  Salius. Jesús. El Flabiol a Sant Pere de Riudebitlles.
- 204603  Gayete Acero. Iris. Recull d'enregistraments de flauta-i-tambor.
- 204604  Ayats i Abeyà. Jaume. Josep Prims i Prat i el flabiol a dues mans.
- 204505   [Dossier de llegendes sobre el Montseny].
- 204606  Escandell Guasch. Jaume. Aproximació al conjunt flaüta-tambor de les illes Pitiüses.


Matèries: Música popular ; Instruments musicals ; Flabiols ; Actes de congressos ; Tradicions populars
Àmbit:Catalunya ; Arbúcies
Cronologia:2005
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume
Autors add.:Ajuntament d'Arbúcies ; Comissió de la Festa del Flabiol d'Arbúcies
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/issue/view/28718
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Pràctiques polifòniques a tres veus dels flabiolaires de la tradició oral / Jaume Ayats Abeyà, Rafel Mitjans Berga, Teresa Soler Llobet
Ayats i Abeyà, Jaume


En: 204595 Col·loquis del flabiol 2004. Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2005. p. 21-31


Reconstrucció de la manera de produir les tres veus dels flabiolaires d'Arbúcies a partir d'informacions i interpretacions de Joan Clapés.


Matèries: Instruments musicals ; Música popular ; Tradicions populars ; Flabiols ; Músics
Matèries: Clapés i Gras, Joan (1907-2004)
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[0000 - 2004]
Autors add.:Mitjans i Berga, Rafel ; Soler i Llobet, Teresa
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/article/view/372993/
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Com ho devien fer per tocar junts violí i flabiol en tonalitats còmodes / Jaume Ayats Abeyà, Marc Riera Albaigès, Santiago Pereira
Ayats i Abeyà, Jaume


En: 204590 Col·loquis del flabiol 2003. Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2004. p. 17-23 : il.


El relat d'una experiència reeixida d'acoblament de violí i flabiol sec serveix als autors per defensar que hi ha moltes combinacions instrumentals que el flabiol pot explorar i que li obririen nous terrenys musicals.


Matèries: Instruments musicals ; Música popular ; Tradicions populars ; Flabiols ; Músics
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[0000 - 2003]
Autors add.:Riera Albaigès, Marc ; Pereira, Santiago
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/article/view/372998/
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Els "Forbiols" i altres instruments de canya de tradició popular al Baix Ter / Gianni Ginesi, Jaume Ayats Abeyà
Ginesi, Gianni


En: 204550 Col·loquis del flabiol. 2000-2001. Arbúcies : Ajuntament d'Arbúcies, 2001. p. 63-71

Bibliografia.

Part d'un treball de camp molt més ampli sobre "Les músiques del Baix Ter i el Montgrí", que ha aplegat nombroses tipologies d'objectes sonors de vent i fets amb canya. Els autors insisteixen en les circumstàncies d'ús i de transmissió.


Matèries: Instruments musicals ; Música popular ; Tradicions populars ; Flabiols
Àmbit:Baix Empordà
Cronologia:[0000 - 2001]
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume
Accés: https://www.raco.cat/index.php/ColFlab/article/view/373013/
Localització: B. Rafael Vilà Barnils (Arbúcies); B. Carles Rahola (Girona); B. Modest Salse i Camarasa (Hostalric)


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Cantallops : cançons de tradició oral [Enregistrament sonor] / producció artística: De Calaix ; recerca dels materials i documentació, idea original, textos i coordinació del projecte: Albert Campsolinas ; textos dels comentaris de les cançons: Jaume Ayats



Cantallops : Cantallops Acció Cultural, DL 2009
1 disc sonor (CD) (51 min, 15 s) : estèreo + 1 llibret
Els materials originals provenen de l'Arxiu de l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya.



Matèries: Música popular ; Cançons populars ; Documents sonors ; Tradicions populars
Àmbit:Cantallops
Cronologia:[0000 - 2009]
Autors add.:Campsolinas i Juanola, Albert (Ed.) ; Ayats i Abeyà, Jaume
Autors add.:Cantallops Acció Cultural ; De Calaix
Localització: B. Fages de Climent (Figueres)


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Dels Sants Màrtirs de Vic a Càstor i Pòl·lux. Notes per a un assaig d'antropologia regressiva / Jaume Ayats Abeyà
Ayats i Abeyà, Jaume


En: Ausa. Vic. vol. XXVII, núm. 178 (2016) , p. 811-837 : il.
Resums en català i anglès.

L'anàlisi dels patrons de la ciutat de Vic per etapes des del present envers el passat -història regressiva- permet observar com a cada moment refundacional de la ciutat s'han debatut els símbols divins que la representen. Una nova lectura de les narracions medievals i de les tradicions orals sobre els sants màrtirs Llucià i Marcià és el fonament d'una hipòtesi que, a partir dels símbols del foc i dels bessons, relaciona els sants cristians amb Càstor i Pòl·lux, possibles advocacions del Temple Romà d'Auso.


Matèries: Estudi antropològic ; Devoció als sants ; Sants ; Iconografia ; Fonts d'informació
Àmbit:Vic
Cronologia:[2016]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Ausa/article/view/327429
Localització: Biblioteca Episcopal de Vic; B. Pilarín Bayés (Vic); Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; B. Municipal de Manlleu BBVA; Universitat Rovira i Virgili; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat Autònoma de Barcelona; Biblioteca de Torelló (Torelló); B. Centre de Lectura de Reus; Universitat de Girona; B. Caterina Figueras (Tona); B. Bac de Roda (Roda de Ter); B. Antoni Pladevall i Font (Taradell); B. Marquès de Remisa (Sant Hipòlit de Voltregà)


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 41
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Les Sardanes de Pep Ventura i la música popular a Catalunya entre la restauració dels Jocs Florals i la Primera República (1859-1874) [Fitxer informàtic] / Anna Costal i Fornells ; directors: Jaume Ayats i Abeyà i Francesc Cortès i Mir
Costal i Fornells, Anna


[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Dirigida per: Ayats i Abellà, Jaume; Cortès i Mir, Francesc. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia, 2014
1 recurs electrònic (523 p.)
ISBN 9788449045301

Al segle XIX neix un nou concepte de música popular, estretament relacionat amb el final de l'Antic Règim i amb l'obertura d'Europa i dels territoris colonials a diverses possibilitats econòmiques, polítiques, socials i culturals. Aquesta tesi estudia la importància que va tenir la música popular a Catalunya en l'època de construcció de les bases del nacionalisme ideològic, especialment entre la restauració dels Jocs Florals i el final de la Primera República a través d'un estudi de cas: les sardanes de Pep Ventura (1817-1875). La irrupció de la societat de l'espectacle va ser una veritable revolució, especialment a les grans metròpolis com París, Londres, Viena o Nova York. Però també es va produir en viles i ciutats més petites que, com Figueres, van tenir capacitat per urbanitzar espais a l'aire lliure, impulsar el mecenatge de les arts i de les ciències, construir un teatre públic i organitzar un teixit associatiu sòlid. Una conseqüència immediata d'aquest procés va ser l'increment de la demanda musical en l'àmbit públic i privat, que va consolidar l'ofici d'una generació d'intèrprets i de compositors nascuts en les primeres dècades del Vuit-cents. Pep Ventura -igual com Philippe Musard o Johann Strauss- va haver d'enfrontar-se a un món musical nou que, d'una banda, li permetia viure amb els avantatges de llibertat i d'autonomia de l'artista romàntic però que, de l'altra, l'obligava a dependre de l'aplaudiment d'un públic que cada vegada n'esperava més de l'intèrpret i de la seva capacitat de sorprendre. Les sardanes llargues de mitjan segle XIX contenen les característiques d'aquesta nova relació, trencant amb l'estructura musical i coreogràfica més previsible i monòtona de les sardanes d'Antic Règim: el músic-compositor guanya un espai per al lluïment, amb la inclusió d'una melodia significativa que els balladors poden identificar -cançons populars, temes d'òpera o sarsuela, himnes- alhora que, just després, el líder de la plaça pren la responsabilitat de finalitzar correctament el ball amb l'aplicació del nou sistema de comptar i repartir. A la dècada de 1860, a més de gaudir d'una gran rellevància social, les sardanes van incorporar elements de reivindicació ideològica, gràcies a la força visual, corporal i sonora que exercien en espais públics a l'aire lliure. A l'Empordà, durant el Sexenni Revolucionari, van esdevenir un manifest actiu de les tesis del republicanisme federal, incorporant cançons revolucionàries i provocant més d'un aldarull al crit de "Visca la República!". A Barcelona, Josep Anselm Clavé va ser el primer en interessar-se pel cant coral, els castells i les sardanes, tres expressions populars imaginades com un conjunt simbòlic de l'ideari republicà federal. Tanmateix, el catalanisme conservador, especialment a l'inici de la dècada de 1870, també va observar el potencial de les sardanes com a símbol, atribuint al ball i als instruments de plaça unes connotacions d'antiguitat que xocaven frontalment amb les sardanes bèl·liques de la Tercera Carlinada; o, encara més, amb les sardanes a ritme d'havanera del mateix Ventura, que podien vincular-se fàcilment amb l'inici, a Cuba, de la Guerra dels Deu Anys (1868-1878) -l'avantsala de la independència definitiva de la província d'ultramar. A final de segle XIX, per tant, el catalanisme conservador va haver d'absorbir i neutralitzar els emblemes dels republicans i transformar-los en símbols nacionals. No fer-ho hagués estat un error estratègic, el perill que en algun moment del Nou-cents el ball de les sardanes revifés l'esperit revolucionari. Per aquest motiu, el procés de construcció del mite de Pep Ventura va haver d'incloure, necessàriament, una depuració de títols, com La Sonanbula, Quiéreme niña hermosa o El diablo en el poder.


Matèries: Tesis doctorals ; Música popular ; Sardana ; Danses populars ; Músics ; Biografia ; Catalanisme cultural
Matèries: Ventura i Casas, Josep Maria (1817-1875) ; Ventura, Pep
Àmbit:Catalunya ; Figueres
Cronologia:1859 - 1874
Autors add.:Ayats i Abeyà, Jaume (Dir.) ; Cortès i Mir, Francesc (Dir.)
Accés: http://www.tdx.cat/handle/10803/283433
Localització: TDX: Tesis Doctorals en Xarxa; Universitat Autònoma de Barcelona


Enllaç permanent a aquest registre



18 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Les Cançons eròtiques o verdes : més enllà de la curiositat i el menysteniment / Jaume Ayats
Ayats i Abeyà, Jaume


En: Caramella : revista de música i cultura popular. Reus, núm. 34 (gener-juny 2016), p. 26-29 : il. (Parlem de: sexe i cultura popular
Inclou annex amb la discografia.



Matèries: Cançons populars ; Música popular ; Tradicions populars ; Moralitat
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1800 - 1900]
Localització: UAB: Sibhil·la; Institut Ramon Muntaner; Biblioteca de Catalunya; Universitat de Girona; B. Centre de Lectura de Reus; B. Pública de Tarragona


Enllaç permanent a aquest registre



19 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Goigs de Pasqua : els Tranquils de l'Esclet, Cassà de la Selva [Enregistrament sonor] / Jaume Ayats, Gianni Gines
Ayats i Abeyà, Jaume


Barcelona : Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura, 2016
1 CD (Fonoteca de Música Tradicional Catalana. Sèrie 1 : Documents testimonials-recerca, 5) 
ISBN 9788439394761

Els goigs de Pasqua era una activitat de recapte que tenia lloc durant aquesta època de l'any, on el cant era fonamental. La duien a terme homes joves (generalment adolescents o fadrins que encara no s'havien casat) que consistia en un recorregut per les cases dels veïnats per demanar aliments a canvi de cantar-los unes cançons pròpies de l'ocasió. Aquests cants permeten reconstruir un imaginari religiós popular ampli i diversificat: els goigs dels sants rellevants de la comarca, els cants de la devoció mariana i també els que presenten elements profans, tot i que força coincidents amb la moral catòlica. El CD recull 18 cançons interpretades pel grup Els Tranquils d'Esclet, de Cassà de la Selva (Gironès), el grup sobre el que es basà la recerca de l'Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya Els caramellaires de Cassà de la Selva, realitzada per Jaume Ayats i Gianni Ginesi l'any 2002. (Editorial).



Matèries: Goigs ; Devoció mariana ; Devoció als sants ; Música popular ; Documents sonors ; Tradicions populars ; Festes religioses
Àmbit:Cassà de la Selva
Cronologia:[2016]
Autors add.:Gines, Gianni
Autors add.:Tranquils d'Esclet, Els ; Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura


Enllaç permanent a aquest registre



20 / 41
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Els Segadors : de cançó eròtica a himne nacional / Jaume Ayats
Ayats i Abeyà, Jaume


Barcelona : L'Avenç, 2011
253 p. : música ; 24 cm + 1 disc òptic (CD-Audio) (Història
Bibliografia. Índex.
ISBN 9788488839541

La història social i emotiva del país es pot seguir a través del cant d'Els Segadors. Perquè cantar junts no és només brandar un símbol, sinó viure col·lectivament la metàfora. El llibre ressegueix els processos de transformació que han dut una cançó popular a ocupar el lloc d'himne nacional. Inclou un CD amb diferents versions de totes èpoques i estils. (Editorial).



Matèries: Himne dels Segadors ; Cançons populars ; Himnes ; Música ; Interpretacions musicals
Matèries: Verdaguer i Santaló, Jacint (1845-1902)
Matèries:Orfeó Català
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1640 - 2011]
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Abadia de Montserrat; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 3
anar a la pàgina          

Base de dades  FONS : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3